14 Mar

FUPL: Jak zacząć grać.

Gry fabularne są traktowane często jako „zaawansowane” albo zbyt trudne do przyswojenia dla przeciętnego człowieka. Dzieje się tak w dużej mierze za sprawą ich konstrukcji – patrząc na półki z pięknie wydanymi podręcznikami, do klasycznych „RPG’ów” widzimy bowiem nie pudełka a opasłe tomy (często po kilkaset stron), które „musimy przeczytać i przyswoić” zanim zacznie się gra. To ma prawo odstraszać – zwłaszcza, jeśli obok mamy grę planszową, której instrukcja mieści się na 1 kartce, względnie w cienkiej książeczce. Czytaj więcej

14 Mar

FUPL: Pierwsza sesja.

Pierwsza sesja w systemie RPG ma bardzo duże znaczenie. Zazwyczaj na niej wszyscy (nie wyłączając Narratora) dowiadują się “w co tak naprawdę będą grać”. Nawet jeśli prowadzący ma gotowy scenariusz, postacie i przygotował dodatkowe elementy – to gracze wkładają swój styl i sposób zabawy w rozgrywkę. W efekcie na tych samych materiałach można poprowadzić wspaniałą przygodę, poruszającą wyobraźnię wszystkich przy stole lub nudny, schematyczny monolog przerywany rzucaniem kostkami. Czytaj więcej

26 Sty

Pierwsza gra rpg (od 6 lat)

No to wyobraźcie sobie: wszyscy nasi dorośli zasnęli. Jak ich budzimy, ziewają przez kwadrans i zasypiają na nowo. Musieliśmy radzić sobie sami. Na szczęście wróciła Magia -dała nam możliwość czarowania. Większość dzieciaków potrafi zmienić kształt lub ciężar różnych rzeczy. Niektórzy rozkazują żywiołom, kierują wiatrem lub zamrażają wodę. Czytaj więcej

12 Sty

Bebok – osobisty trener wyobraźni

Zacznę od wyznania. Nie jestem planszówkowym klimaciarzem. Rzucanie kostkami, dobieranie kart, przesuwanie figurek po tekturowej planszy – nie są to czynności pobudzające receptory mojej wyobraźni w takim stopniu, bym miał poczucie, że “oddaję skok nad przepaścią”, czy “eksploruję wnętrze wulkanu”. Zazdroszczę osobom, które potrafią całkowicie zanurzyć się w atmosferze rozgrywki i zapomnieć, choć na chwilę, o otaczającym świecie. Dzieciakom nie sprawia to żadnej trudności. Czytaj więcej

Scroll Up