14 Mar

FUPL: Pierwsza sesja.

Pierwsza sesja w systemie RPG ma bardzo duże znaczenie. Zazwyczaj na niej wszyscy (nie wyłączając Narratora) dowiadują się “w co tak naprawdę będą grać”. Nawet jeśli prowadzący ma gotowy scenariusz, postacie i przygotował dodatkowe elementy – to gracze wkładają swój styl i sposób zabawy w rozgrywkę. W efekcie na tych samych materiałach można poprowadzić wspaniałą przygodę, poruszającą wyobraźnię wszystkich przy stole lub nudny, schematyczny monolog przerywany rzucaniem kostkami.

Między innymi dlatego preferuję systemy proste, pozwalające na łatwe stworzenie postaci i stawiające pewien nacisk na powstanie relacji między nimi już na etapie wstępnym. Dzięki temu już na samym początku przygoda nie musi zacząć się „w karczmie” od bójki między postaciami, które potem będą musiały razem ratować świat. Nie oznacza to iż tworzeni bohaterowie muszą się lubić, aczkolwiek w wypadku grania z dziećmi, dla których świat jest prostszy jest to pomocne. Po prostu musi ich coś łączyć – i takie więzy powinny moim zdaniem powstawać już na etapie tworzenia postaci i wstępnej rozmowy o tym w co będziecie grać.

Pierwsza sesja w FU na zasadach gry Freeform Uniwersal (oraz ich polskim tłumaczeniu – FUPL) jest opisany sposób rozpoczęcia gry w osobnym rozdziale. Ponieważ ten system nie ma przypisanego odgórnie świata, w którym musi toczyć się gra, można go stworzyć w paru prostych krokach – na drodze rozmowy i uzgodnienia pewnych ogólnych atrybutów. Generator zawarty w zasadach jest prosty – na małych kartkach spisuje się typ settingu, świat lub istotny jego element i wszystkie pomysły wrzuca się do „kapelusza”, z którego losuje się dwukrotnie. W efekcie otrzymujemy dwuelementowe określenie miejsca, w którym zacznie się gra. Poniżej przedstawiam alternatywną wersję tego pomysłu, z użyciem kostek sześciennych. Nie wyczerpie on wszystkich możliwości, ale może uprościć decyzję.

Pierwszy rzut k6: 1-rycerze 2-roboty 3-czarodzieje 4-zwierzątka 5-ninja 6-łotry

Drugi rzut k6: 1-szkoła 2-miasto / wieś 3-wyspa 4-w kosmosie 5-pod wodą 6-podziemia

Zwiedzanie „wyspy robotów”, łapanie „zwierzątek w kosmosie” albo przygody „podwodnych ninja” mogą być ciekawe i dostarczyć tematów na wiele sesji. Czas zatem najwyższy na stworzenie postaci. Na tym etapie wszyscy uczestnicy zabawy już wiedzą, w jakim świecie będzie toczyć się gra – co pozwala na wybór adekwatnych bohaterów a Narrator ma chwilę czasu by pomyśleć nad wyzwaniami jakie może postawić przed pozostałymi. Rozmowa o postaciach, ich celach i wzajemnych relacjach, pozwala dobrać odpowiednie umiejętności ale może też uczyć sztuki kompromisu i argumentacji.

Sposób kreacji bohatera w FUPL nie wymaga użycia kostek ani liczb. Nic nie jest pozostawione przypadkowi. To jedna z zalet tego systemu, ponieważ pozwala dostosować postać do potrzeb gracza, drużyny i samego świata.

Najmłodsi, mogą jedynie potrzebować pomocy w notowaniu poszczególnych elementów na karcie postaci. Co więcej… gra się właściwie już zaczyna – z chwilą wyboru świata i pierwszych koncepcji można zacząć eksplorować świat fantazji. To unikalny moment gdy kolejne uniwersum nabiera kształtu i staje się gotowe do eksploracji. Narrator, moim zdaniem powinien również brać czynny udział w tworzeniu postaci graczy. Pozwoli mu to na poznanie ich profilu, uzyska informację (znacznie dokładniejszą niż deklarowana) czego gracz oczekuje od gry i w konsekwencji będzie mógł stworzyć ciekawsze przygody, dla wszystkich zainteresowanych. Cele postaci mogą być paliwem na pierwszą przygodę, którą zaczynasz tuż po ich stworzeniu… połącz je – bo każdy z bohaterów właśnie do nich zmierza w ten lub inny sposób. Nie bój się używać kostki, jeśli nie jesteś pewien jakiegoś pomysłu – wynik na niej podpowie Ci, czy go wprowadzić.

Właśnie w ten sposób powstała sesja, której zapis możesz przeczytać pod tym adresem: http://fu.netla.pl/content/raport-z-sesji-0-w-sektor-fu-56 Jak widać, nie była idealna – ale nie o to chodzi w zabawie by stworzyć arcydzieło sztuki. Miała być ciekawa dla wszystkich i swoje zadanie spełniła.

Tomasz M.

Michał

Rocznik 80. Nauczyciel i propagator gier analogowych i cyfrowych w szkole. Ulubiona gra: Pikuty.

More Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Scroll Up