20 Cze

Dzikuny: polska premiera podręcznika

dzikunylogo

Szukam ciekawych gier zrozumiałych dla dzieci. Pozwalających w ciągu 45 minut godziny lekcyjnej przeżyć przygodę. Z planszówkami da się to zrobić, tytułów jest coraz więcej i są coraz ciekawsze. Jeśli chcemy zająć się grami fabularnymi, potrzeba więcej wysiłku by trafić na coś co zaiskrzy.Wraz z Gibberling Press oddajemy w ręce czytelników kompletną grę RPG która według mnie bardzo dobrze nadaje się jako wprowadzenie dla dzieci, młodzieży i dorosłych w zabawę zwaną grami fabularnymi. To „Dzikuny” autorstwa Johna Harpera, w oryginale znana jako „The Wildlings”. Dlaczego zdecydowaliśmy się na nią?

Po pierwsze: mechanika. Jest bardzo prosta, ale jednocześnie wspiera narracje i pomaga w budowaniu historii. Niezbędne będą kostki wielościenne (zwane od ilości ścianek: k4, k6, k8, k10 i k12), wydrukowane karty postaci, ołówki i wolny czas. Całość podręcznika podstawowego mieści się na 10 stronach, a to wszystko co potrzebne by zacząć zabawę.

Po drugie: klimat. Niesamowity świat, naznaczony zaledwie kilkoma zdaniami pobudzającymi wyobraźnię grających do wypełnienia go własnymi kreacjami. Postacie dążące do przyjęcia w poczet dojrzałych Dorosłych. Zwierzęce duchy udzielające swego wsparcia w momentach krytycznych. Wielkie lasy, puste tundry, czas przygód i wyzwań.

Po trzecie: postacie. Sam proces tworzenia Dzikuna to rozpoczęcie opowiadania historii o sławnym bohaterze, o jego przygodach z innymi herosami, odważnymi, niezłomnymi, prawymi. Pragnącymi dokonać czegoś wielkiego, czynu który zapewni im miejsce pośród zasłużonych ich plemienia.

Po czwarte: scenografia. Dzikuny idealnie nadają się w plener: park, las, ogród to wymarzone miejsce  na rozgrywkę. Przygody w świecie nieskażonym cywilizacją, pierwotnym, dzikim i nieznanym dzisiejszym dzieciakom. Grę można połączyć z wycieczką do rezerwatu czy nocowaniem w namiocie. Niektóre zadania można rozegrać na żywo: zbliża się zmierzch, potrzebujecie schronienia: zbudujcie szałas z tego co znajdziecie w zasięgu wzroku…

Po piąte: rekwizyty. Dzieci uwielbiają kolekcjonowanie, poszukiwanie, odnajdowanie skarbów. Połączmy opowieść o dzielnych dzikunach ze znaleziskami z dzisiejszego spaceru: korzeń może mieć moc leczenia, a srebrne pióro zapewni nam przychylność ducha sowy.

Po szóste: mapy. Opowieści w grach fabularnych dzieją się w świecie który zawsze w jakimś stopniu jest odbiciem rzeczywistości. Teren na którym toczy się przygoda może być odbiciem terenu na którym jesteśmy: pełna pułapek starożytna budowla to plac zabaw, a szałas Szeptunek w którym trzeba odnaleźć w milczeniu wskazówki to stary, ortalionowy namiot. A mapa parku w magiczny sposób zamieni się w mapę Mrocznego Lasu.

Po siódme: tłumaczenie. Podręcznik przez nas przygotowany jest oparty na oryginalnej wersji, lekko przez nas rozszerzonej oraz zlokalizowanej: staraliśmy się przenieść akcję z anonimowego świata fantasy do płaszczyzny bardziej słowiańskiej. Czy udało się nam to zrobić?

Oceńcie sami.

Pobierz Podręcznik Dzikuna
Pobierz wersję do druku
Pobierz kartę Dzikuna

Michał

Rocznik 80. Nauczyciel i propagator gier analogowych i cyfrowych w szkole. Ulubiona gra: Pikuty.

More Posts

Scroll Up