11 Kwi

Tworzenie gry w paint.net I

Korzystając z darmowego programu paint.net możemy edytować, przerabiać różne grafiki. Przy odrobinie wyobraźni możemy też stworzyć grę planszową.

Zacznijmy od pobrania programu. Wpisujemy adres www.getpaint.net. U góry strony klikamy na link Download i w nowym oknie zapoznajemy się z wymaganiami systemowymi programu (nie są wysokie, ale najnowsza wersja wymaga już przynajmniej Windows 7), przewijamy w dół, odnajdujemy mniej więcej tak wyglądający fragment:

Sekcja pobierania

Fragment strony z sekcją pobierania.

zainstalowaniu

I pobieramy plik. Można też skorzystać bezpośrednio z tego linku.

Po uruchamiamy program i powinno ukazać się takie okno:

Okno Paint.net

Okno Paint.net

Tworzenie ułatwią dodatkowe 3 okna oznaczone na zdjęciu strzałkami. Jeśli ich nie widać, to po kliknięciu w górnym prawym rogu na odpowiednią ikonę pojawią się.

Grę można rysować samemu od początku, ale dużo łatwiej dostosować udostępnioną w internecie grafikę. O inspiracji i zdobywaniu grafik ułatwiających tworzenie gier pisałem tutaj.

Ja póki co proponuję zrobienie czegoś związanego z Wielkanocą. Przykładową grafikę zapisałem na Pinterest. Klikamy na Odwiedź stronę i pobieramy plik. Najlepiej w rozmiarze L, bo ma być duża i stanowić tło planszy. Po otworzeniu w paint.net grafika wygląda tak:

Obrazek tła gry

Obrazek tła gry

Obrazek ustawia się jako warstwa o nazwie “Tło” (niebieska strzałka). Aby modyfikacje, w tym usuwanie naszych błędnych decyzji, nie niszczyły tła dodajemy nową warstwę (strzałka czerwona pokazuje, gdzie kliknąć). Po jej dodaniu liczba warstw się podwoi a my domyślnie będziemy pracować na “Warstwa 2”.  Z paska narzędziowego wybieramy ikonę z literą T (wpisywanie tekstu) i klikamy w dolnym lewym rogu obrazka (mały brązowy prostokąt) i wpisujemy Start. Jeśli napis jest zbyt mały to nad obrazkiem z menu rozwijamy listę czcionek i zwiększamy np: na 36 punktów.

Tuż obok ikonki wprowadzania tekstu jest ikona linia/krzywa (obrazek z dwoma liniami). Przy pomocy tego narzędzia narysujemy strzałki określające kierunek ruchu. Nad obrazkiem (tak gdzie wcześniej był wybór czcionki) ustawiamy rozmiar pędzla na 10 i nieco na prawo od tego – styl końca linii (na strzałkę). Klikamy na polu ze startem i ciągniemy linię (trzymając wciśnięty lewy przycisk myszy) na prawo do następnego pola. Po narysowaniu strzałka pozostaje zaznaczona i albo używamy klawisza ESC albo rysujemy kolejne strzałki. U mnie okno programu po narysowaniu tej strzałki wygląda tak:

Określanie kierunku ruchu po planszy

Określanie kierunku ruchu po starcie

Wstawianie strzałek ponawiamy, aż wszystkie ruchy i przejścia staną się jasne. U mnie wygląda to tak:

Plansza z wszystkimi strzałkami

Plansza z wszystkimi strzałkami

W tym momencie warto zapisać stan naszej pracy. Zauważmy, że program domyślnie proponuje pozostawienie dotychczasowej nazwy pliku, ale zmianę formatu pliku na pdn. Zgadzamy się na to, bo to jedyny format w tym programie, który obsługuje warstwy.

A co dalej? O tym następnym razem.

Marcin Dębiński

Nauczyciel w przedszkolu integracyjnym. Prowadzi blog Basiowe Gry Planszowe z darmowymi grami dla dzieci. Tworzy gry dla dzieci i z dziećmi.

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedInPinterestGoogle Plus

Scroll Up