16 Kwi

Czarodziejskie sposoby – jak nauczyć układania puzzli ?

Nasze maluchy mają często kłopot z koncentracją uwagi i zrozumieniem poleceń, dlatego zaczynając z nimi grę warto rozważyć następujące pomysły:

  • Rozpoczynając nową grę postaraj się uprościć ją maksymalnie, wykorzystaj najprostszy wariant, jeżeli gra składa się z wielu elementów – wybierz jeden, resztę zostaw na później
  • Postaraj się tak poprowadzić naukę gry, żeby dziecko odniosło sukces, zachęci to je do powtórzenia z Tobą zabawy
  • Powoli zwiększaj stopień trudności
  • Zmieniaj aktywność – jeżeli dziecko uzupełni jeden element zmieńcie na chwilę zabawę np. na zadanie ruchowe.

 

Jak to wygląda w praktyce? Zaczynamy od puzzli dwuelementowych, potem trzyelementowych, ta sama zasada dotyczy np. drewnianych wkładanek lub układanek bardziej  skomplikowanych.

Według powyższych zasad można uczyć różnych gier dla dzieci. Popatrzcie np. na „Kolory i  kształty” wydawnictwa Trefl.

1

Z planszy wyjmujemy tylko jeden element i prosimy dziecko o dopasowanie właśnie tego jednego elementu.

2

I na tym polega cała nasza gra – na początku.

Oczywiście – pogratulujmy dziecku, kiedy dopasuje element. Najpierw dziecko dopasowywało żółte kółko. Przy kolejnym podejściu wyjmijmy tylko fioletową gwiazdkę. Przy następnym tylko niebieski kwadrat. W pewnym momencie dla naszego malucha dopasowywanie tylko jednego elementy stanie się bardzo proste, to oznacza też, że rozumie już zasadę. W takim razie w kolejnej turze możemy wyjąć dwa elementy. W następnej – kolejne dwa. Potem kilka razu wyjmijmy trzy elementy. Aż w efekcie dziecko będzie w stanie skoncentrować się przez dłuższy czas i ułożyć wszystkie elementy.

 

A jeśli okaże się, że nawet dopasowanie jednego elementu jest dla dziecka trudne? Wtedy ten jeden element połóżmy bardzo blisko miejsca, w które trzeba je włożyć. Na przykład tak:

3

W kolejnej rundzie odsuwamy element nieco dalej…i dalej… i dalej. Aż w końcu dziecko będzie w stanie wziąć element, który leży obok planszy i umieścić je w odpowiednim miejscu.

Tę zasadę możemy stosować też przy nauce bardziej skomplikowanych układanek – najpierw sami układamy całość a potem prosimy dziecko o dołożenie ostatniego elementu. Potem dwóch ostatnich elementów. Trzech… czterech…  aż nasze maluchy zaskoczą nas sprawnością układania całego obrazka.

4

Rodzinnej zabawy z puzzlami życzy

Roma Abbaj

 

 

Roma Abbaj

Psycholog, prowadzi terapię indywidualną oraz treningi umiejętności społecznych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju ze spektrum autyzmu, pracuje w przedszkolu specjalnym, zafascynowana możliwościami stosowanej analizy zachowania. Ulubiona gra:

More Posts

Scroll Up