06 Lut

Gry planszowe w terapii dzieci: wstęp

Do czego wykorzystujemy gry planszowe w terapii dzieci z zaburzeniami rozwoju, w tym ze spektrum autyzmu?

Przypomnijmy krótko, na czym polegają zaburzenia rozwoju ze spektrum autyzmu – to zaburzenia neurorozwojowe, w efekcie którego dziecko nie nabywa umiejętności społecznych w taki sposób, w jaki robią to dzieci rozwijające się w sposób typowy m.in. poprzez naśladowanie dorosłych i rówieśników.

Jednym z celów terapii jest m.in. pomoc w nabyciu umiejętności zabawy, zagospodarowania wolnego czasu oraz umiejętności społecznych, a z tym wszystkim mamy do czynienie w przypadku gier planszowych.

Czego uczy się dziecko grając w gry? Umiejętności czekania na swoją kolejkę, naprzemienności, komunikatów społecznych kierowanych do innych graczy takich jak np.: „graj”, „teraz ty”, „teraz moja kolej”, „ja zaczynam”, „a to pech” (przy niepowodzeniu w grze), „wygrałem”, „wygrałeś – gratuluję”. Dzieci mają możliwość ćwiczenia wymowy i pamięci wypowiadając wierszyki i rymowanki – wyliczanki, dzięki którym ustalają, który gracz zaczyna.

W swojej praktyce spotkałam dzieci z zaburzeniami rozwoju, dla których możliwość zagrania w ulubioną grę planszową stanowi ogromną wartość motywującą do wykonania mniej lubianych zadań edukacyjnych czy terapeutycznych.

terapia1

Roma Abbaj

Psycholog, prowadzi terapię indywidualną oraz treningi umiejętności społecznych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju ze spektrum autyzmu, pracuje w przedszkolu specjalnym, zafascynowana możliwościami stosowanej analizy zachowania. Ulubiona gra:

More Posts

Scroll Up